Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Zpět na všechny články

Cestovatel a fotograf Jiří Kolbaba radí, jak udělat skvělé fotky mobilem

  • 1 minuta čtení
Focení_uvodka
Dnes už s sebou na dovolenou nemusíme vláčet drahé a těžké fotoaparáty se spoustou příslušenství. I mobily střední třídy vyfotíme krásné snímky a nemusíme si přitom ani lámat hlavu s nastavováním clony nebo času. Stačí dodržovat několik zásad, které jsme pro vás vyzvěděli od cestovatele a fotografa Jiřího Kolbaby.

Podle Jiřího Kolbaby se hlavně z fotografování nemá dělat velká věda. Má to být především zábava a dobrodružství. „Navíc současné mobily jsou opravdu nenáročné na obsluhu a vlídné k tomu, když máme špatné světelné podmínky, takže se s nimi dají snadno pořídit opravdu dobré fotky,“ říká Jiří. Zároveň však zdůrazňuje, že jeho rady, jak to udělat, máme brát pouze jako doporučení, která se jemu osobně osvědčila. Rozhodně nejde o nějaká nepřekročitelná a pevně daná pravidla.

Fotit na šířku a pracovat se zlatým řezem

My lidé vnímáme svět horizontálně a v naprosté většině případů bychom tak měli i fotit. Zvlášť to platí pro obrázky krajiny, kdy bychom měli mít horizont přibližně ve třetině snímku. Na výšku bychom měli snímat jen ve výjimečných případech. Například tehdy, když chceme zdůraznit výšku vertikálního objektu a potlačit jeho okolí nebo když fotíme portrét člověka na titulku časopisu. Většinou se snažíme vyhýbat středovým kompozicím, spíše se inspirujeme zlatým řezem a tzv. pravidlem třetin. Když můžeme, pracujeme s diagonálami a klikatými liniemi, což dodává snímkům dynamiku. Fotíme-li například zídku nebo potok, pokoušíme se zachytit linie tak, aby vedly oči diváka napříč snímkem.

Zlatý řez

Vztah mezi dvěma částmi celku lahodí lidskému oku, když se poměr větší části k menší části rovná poměru celého celku k větší části. Tento poměr je přibližně 1,618 : 1.

Zlatý řez

Pravidlo třetin

Když rozdělíme fotku vertikálně a horizontálně na třetiny, měli bychom se snažit to podstatné umístit poblíž průsečíků těchto třetin.

Pravidlo třetin

Fotky můžeme hned upravovat

S digitálním foťákem musíme čekat, až se vrátíme domů, nebo s sebou musíme na cestách vozit notebook. V mobilu si klidně rovnou uděláme i docela pokročilé úpravy. Stačí si do něj stáhnout aplikace jako Lightroom, Polarr nebo Snapseed.

Nejlepší zoom jsou nohy, děti a zvířata fotíme ve výšce jejich očí

Ať už má náš mobil jakkoliv velký rozsah zoomu, nejlepší bude na něj zapomenout. Dostaneme totiž pouze výřez, který si vždycky můžeme z pořízené fotografie udělat v post produkci. Nejlepší výsledek vždycky získáme, když nebudeme líní a ke snímanému objektu přijdeme na ideální vzdálenost. Zamíříme-li objektivem mobilu na děti nebo na zvířata, měli bychom se dostat do výšky jejich očí. „Když třeba fotíte svého psa, lehněte si na trávu a nechte ho běžet na vás, ať mu vlají chlupy a létají sliny z otevřené tlamy. Ať je to šelma a ne chudáček,“ radí Jiří Kolbaba. Samozřejmě divoká zvířata takto nevyfotíme, v tomto případě se vyplatí pořídit si na mobil speciální teleobjektiv, který k němu jednoduše připneme. V internetových obchodech stojí ty slušné okolo dvou tisíc korun.

Focení zvířat

Ráno, večer a hlavně, když padne mlha

„Nejlepší čas na focení nastává ráno a večer, kdy je měkké slunce a dlouhé stíny,“ vysvětluje Jiří Kolbaba, proč na cestách obvykle vstává ještě před rozedněním a často pracuje až do setmění. Současné mobily navíc podle něj překvapivě dobře fotí i v noci, kdy už toho s digitální zrcadlovkou člověk moc nezmůže. „Mají režimy pro noční focení a dokážou zachytit překvapivě detailní a jasné snímky i při nízkém osvětlení,“ pochvaluje si Jiří. Nejlepší přítel fotografa je podle něj mlha, která dodává snímkům tajemnou a magickou atmosféru. K focení portrétů a krajiny rád využívá počasí pod mrakem s rovnoměrným světlem bez ostrých stínů.

Focení ráno a večerFocení ráno a večer

Na co si dát pozor

  • Při focení lidí bychom měli dbát na to, aby postavy neměly hodně prostoru nad hlavou, useknuté špičky nohou nebo aby jim z hlavy netrčely předměty
  • U svislých objektů se potřebujeme vyvarovat kácejících se liniísbíhajících se hran, což vzniká hlavně při focení širokoúhlým objektivem.
  • Vybereme si ústřední motiv, podle kterého fotografii komponujeme, snažíme se vyhýbat centrálním kompozicím.
  • Ani v případě nočního focení neuděláme pěkné snímky s vestavěným bleskem. Raději si pořídíme externí blesk nebo zkusíme noční režim.
  • Když fotíme objekty proti slunci a nemáme k dispozici odraznou desku nebo externí světlo, zapneme si režim HDR.