1) Jezdíme stylem brzda–plyn
„Rychle se rozjet na světlech, pospíchám!“ Někdy si užíváme pocit, když z křižovatky vystartujeme jako formule. Každé písknutí gum nás ale stojí víc, než si uvědomujeme. Kvůli ostrým rozjezdům, prudkému brzdění a celkově agresivní jízdě dostávají pneumatiky pořádně zabrat. Rychleji se sjíždějí a zbytečně brzy bude potřeba koupit nové.
2) Přehlížíme výmoly a retardéry
„Díry v asfaltu i zpomalovací prahy moje auto hravě zvládne,“ mávneme rukou a zpomalíme jen malinko. Každý tvrdší náraz je ale pro pneumatiky zlým snem. Deformuje je a poškozuje jejich strukturu. Kooperativa nabízí pojištění Výmol. To vám pomůže, když trefíte díru v silnici, která vám poškodí plechového miláčka.
3) Nekontrolujeme stav tlumičů
„Auto se za jízdy houpe, ale mně to nevadí.“ Ke klasickému americkému bouráku takový pocit patří. V případě běžného evropského auta to spíš znamená, že tlumiče nefungují správně. Vozidlo se pak při jízdě kolébá, kola odskakují, dochází k tvrdým nárazům při průjezdu rigoly, gumy se rychle opotřebují a někdy se i chvěje volant.
TIP: Tlumiče bychom měli nechat zkontrolovat alespoň jednou ročně. Pneumatiky vydrží déle, a předejdeme tak mnohem nákladnějším opravám podvozku.
4) Skáčeme z obrubníku na obrubník
„Sem se v pohodě vejdu,“ říkáme si často a najednou jsme půlkou auta na chodníku.
Každý nájezd na obrubník je ale pro gumy něco jako kopanec. Na gumách mohou objevit praskliny nebo boule, které se jim později stanou osudnými. Stejně tak špatně slouží kola přimáčknutá přímo na obrubník. Nejen že se ničí pneumatiky, ale co ty poškrábané ráfky?
5) Neřešíme správný tlak v pneumatikách
„Před časem jsem obešel auto a lehce jsem do všech pneušek kopnul.“ Kdo z nás si někdy kontrolu tlaku vzduchu neulehčil tímto způsobem? Kvůli podhuštění gum ale auto na silnici tzv. plave, brzdná dráha se prodlužuje a zvyšuje se spotřeba. Přehuštěné gumy jsou zase hlučnější, špatně pohlcují nárazy, auto se hůř ovládá.
TIP: Naštěstí si nemusíme pamatovat, nakolik mají být kola dofouknutá. Tabulka hodnot je vždy v manuálu, hned po ruce na dvířkách nádrže, případně na sloupku mezi předními a zadními dveřmi na straně řidiče.
6) Přetěžujeme auto jako náklaďák
„Ještě do kufru přihodím gril, ať máme na víkend všechno.“ Aniž bychom si toho všimli, už zase si hrajeme na stěhováky. Je ale potřeba myslet na to, že těžký náklad zvyšuje tlak na pneumatiky, které se rychleji opotřebují a deformují.
7) Podceňujeme geometrii náprav
„Geometrie mě otravovala ve škole, a stejně mi byla k ničemu.“ Tohle ale není ten případ. Tady jde o to, aby kola byla zavěšená tak, aby vše ladilo. Neseřízená geometrie způsobuje nerovnoměrné sjíždění gum. A jízda se špatnou geometrií ani není moc příjemná.
TIP: Rozhozenou geometrii poznáme celkem snadno. Stačí na rovném úseku (nejlépe někde mimo silnici) pustit volant. Zatáčí auto do strany? Je načase navštívit servis.
8) Jezdíme i v létě na zimních pneumatikách
„No co, tak ještě trochu sjedu ty zimní gumy,“ pomyslíme si začátkem dubna a najednou s nimi vyrážíme na letní dovolenou. Jenže letní a zimní pneumatiky mají rozdílné složení. Zimní gumy jsou na horké léto moc měkké. Kvůli tomu trvá déle, než se auto při brzdění zastaví. Letní to mají naopak, na zimu jsou příliš tuhé a nebudou tak přilnavé k povrchu. Zároveň jsou uzpůsobené k odvodu vody, nikoliv sněhu.
9) Měníme si kola sami a neřešíme vyvážení
„Zvládnu to sám, a ještě ušetřím,“ říkáme si a pak se divíme, proč auto poskakuje jako klokan.
Když nejsou kola správně vyvážená, může to způsobovat vibraci volantu, auto se může celé nebezpečně třást během rychlé jízdy a můžeme snadno ztratit kontrolu nad řízením. A gumy se rychleji opotřebí.
10) Při přezouvání neměníme pozice
„Roky jsem to nedělal, a taky to jezdilo,“ prohlásíme sebejistě, přední kola necháme vepředu a zadní vzadu. Pokud máme auto s předním pohonem, tak přední kola pracují na plné obrátky, zatímco zadní se jen vezou. Nepřehazujeme pneumatiky? Některé se sjíždějí rychleji než jiné.
TIP: Při výměně se hodí klasická křída. Stačí s ní každý plášť označit stylem přední levá, přední pravá atd. Příště bude snadné jejich pozice měnit. Tím na tom bude celá sada plášťů podobně.
11) Nevěnujeme se údržbě kol
„Na kola se kouknu, až je budu přezouvat,“ pomyslíme si často, přitom zapomínáme, že kamínky a špína postupně ničí jejich povrch a my je budeme muset dřív měnit. Důležitá je pravidelná kontrola a mytí hlavně v zimě, abychom odstranili sůl a mastnotu.
12) Chybujeme při skladování pneumatik
„To vydrží, vždyť jsou to jen gumy,“ říkáme si, když je házíme jen tak do rohu zahradního domku nebo sklepa. Pokud jsou ale pneumatiky vystavené extrémním teplotám, vlhkosti nebo přímému slunci, ztrácí svou pružnost, tvrdnou a mohou se deformovat nebo praskat.
13) Zanedbáváme pravidelné kontroly
„To byl určitě jenom plast,“ mávneme rukou po projetí nepořádkem na silnici a v klidu pokračujeme dál. Případný defekt se pak bude s každým dalším kilometrem jen zhoršovat. Přitom stačí několikaminutová kontrola pneumatik měsíčně. Během ní můžeme odhalit malou trhlinku nebo řez, a tím si ušetřit velké trable na dalších cestách.
14) Neřešíme stáří
„Gumy vypadají v pohodě, to ještě pár let vydrží,“ říkáme si při zběžném zkouknutí gum před výměnou. Stáří má přitom velký vliv na bezpečnost jízdy. A je jedno, jestli je vzorek hluboký. Gumy starší 4 let už jsou rizikové.
15) Nasazujeme různé pneumatiky
„Jedna z loňska je dobrá, dvě mi dal Honza, tak koupím jen jednu.“ Různě staré, a tím pádem sjeté pneumatiky, navíc s rozdílným vzorkem, můžou nadělat pěknou paseku. Zákon ukládá povinnost mít stejné gumy jen v rámci jedné nápravy. V praxi tak můžeme mít na předních kolech obuté jiné než na zadních. Pokud se pro to rozhodneme, měli bychom volit aspoň stejnou značku.
Soutěž: ŠKOLA SMYKU
Chcete si vyzkoušet zábavný kurz, kde si pod kontrolou profesionálního instruktora ověříte své řidičské dovednosti? Zapojte se do soutěže o voucher na školu smyku v Driving Camp Kooperativa Autodrom Sosnová.
SOUTĚŽ UKONČENA! - Výherce bude kontaktován prostřednictvím e-mailu
Na závěr: Co možná o pneumatikách (ne)víte
První pneumatika
Za vynálezce moderní, vzduchem plněné pneumatiky se obecně považuje skotský veterinář a vynálezce John Boyd Dunlop. Ten ji v roce 1887 vyrobil ze zahradní hadice pro tříkolku svého syna. První patent na pneumatiku ale získal už v roce 1845 ve Francii Robert William Thomson. V té době však jeho vynález nenašel praktické uplatnění, a proto upadl v zapomnění.
Největší pneumatika
Největší vyráběnou pneumatikou v prodeji pro veřejnost je pneumatika Bridgestone 59/80R63, která váží 5,2 tuny a je vysoká 4,02 metru. Tento kolos byl navržený pro použití na těžkých strojích Caterpillar. Na výrobu jedné takové pneumatiky se použije přibližně stejně materiálu, jako je potřeba na 600 standardních gum pro osobní automobily.
Proč jsou pneumatiky černé?
Pneumatiky se vyrábějí především z pryžové směsi, do které se přidávají také jemné, průmyslově vyrobené saze. Díky nim jsou pneumatiky nejen černé, ale také odolnější proti brzkému opotřebení a proti UV záření, což prodlužuje jejich životnost.
Pneumatiky na Měsíci
Pneumatiky na lunárním vozítku na Měsíci použité během misí Apollo (15, 16 a 17) nebyly z gumy, ale z ocelové tkaniny s titanovým dezénem. Tato speciální kola byla navržena, aby vydržela extrémní teploty a náročné podmínky na Měsíci.
Jak se na silnicích pohybovat bezpečně?
Zmíněné nešvary mají vliv nejen na naše pneumatiky, ale také na bezpečnost jízdy. Více o tom, jak mít (nejen) auto pod kontrolou, zjistíte na webu našeho projektu VIZE 0.
Sdílejte článek: