Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Zpět na všechny články

Co a jak můžeme vozit na střeše auta?

  • 1 minuta čtení
AUTO_488x275
My Češi jsme tak trochu národ chalupářů, sportovců a věčných stěhováků. S jarními dny se probouzejí naše geny a potřebujeme vozit věci sem a tam. Kola, paddleboardy, ale třeba i skříně. Když se náklad nevejde do kufru auta, nevadí, je tu ještě střecha, ačkoliv i ta má svoje limity. Jaké nosiče potřebujeme a jaké předpisy musíme dodržovat?

Na úvod si rovnou řekněme to nejzásadnější pravidlo: při umísťování nákladu na střechu je nutné brát v úvahu její maximální nosnost. Najdeme ji ve velkém technickém průkazu, pohybuje se mezi 50 a 150 kilogramy podle typu vozidla a počítá se do ní i váha samotného boxu a nosičů. Zapomínat samozřejmě nelze ani na celkovou výšku auta, která nám může bránit ve vjezdu například do podzemních garáží.

Každá zahrádka má svá pravidla

Nabídka nosičů na trhu je skutečně bohatá. Proto bychom měli při nákupu střešních nosičů zohlednit značku auta, rok výroby, typ karoserie, případně i vybavenost vozu střešními podélníky. Nosič by totiž měl být vždy určen pro značku a model našeho auta. Na něj pak můžeme umístit například přepravní box, do kterého pohodlně uzamkneme zavazadla. Při aktivním využití volného času nám také umožní přepravit například jízdní kola. „Samozřejmostí je dostatečné zabezpečení nákladu na střešním nosiči proti spadnutí. Řidiči často nedbají na to, že ve svém vozidle mají další kila v podobě živé váhy cestujících. To vše by dohromady nemělo překročit maximální užitečné zatížení automobilu. Jízda s přetíženým a špatně naloženým vozem je hazardní a nebezpečná,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP při Ministerstvu dopravy.

Pozor na zákony fyziky

Spolu s maximální nosností musíme zohlednit i to, že příliš vysoký, byť nepříliš těžký náklad výrazně zvyšuje aerodynamický odpor vozu a ten je pak citlivější na boční vítr. Zrovna tak roste aerodynamický tlak, když nás předjíždí například kamion nebo autobus. „Měli bychom proto vždy s nákladem na střeše jet pomalu a opatrně. Krátce po vyjetí je na místě kontrola upevnění nákladu. Při plně zatíženém vozu musíme počítat s výraznou změnou jízdních vlastností – tedy s prodlouženou brzdnou dráhou či zhoršenou akcelerací. Při maximálním zatížení vozu musíme také upravit tlak v pneumatikách a seřídit světlomety přesně podle údajů v návodu k obsluze,“ dodává Tomáš Neřold.

S kolem nad hlavou

V létě se u nás na střechách aut nejčastěji převážejí jízdní kola. Nabízené nosiče ve většině případů pojmou tři až čtyři kola a opět bychom neměli zapomínat na povolené maximální zatížení střechy a na významnou změnu jízdních vlastností automobilu. Musíme tedy zvětšit bezpečnou vzdálenost a vyvarovat se prudkých změn rychlosti jízdy. Zvlášť opatrně a se sníženou rychlostí musíme projíždět zatáčky. I malý náraz může špatně upevněný náklad katapultovat. Zásadně nestačí připoutání kol do držáků pryžovými provazci, rám musí být uchycen na držáku s tyčí.

Střešní boxy – čím jednodušší uchycení, tím lépe

Box, který umísťujeme na střechu našeho vozu, by měl být lehký, aerodynamického tvaru a nejlépe s tříbodovým zamykáním. Zkoušky podle BESIP v testovací laboratoři ukázaly, že kupodivu větší bezpečí a s tím spojené lepší upevnění ke střešnímu nosiči zaručuje jednoduchý systém, který je používán u levných boxů. Jsou to konzole tvaru písmene U. Rychloupínací systém, který najdeme u jiných boxů, nedopadl úplně nejlépe ani podle testů německého autoklubu ADAC. Odborníci doporučují také pomocí přídavných upínacích pásů pevně zajistit obsah boxu.

Jak velký náklad můžeme na střeše mít

V mnoha zemích platí předpisy o maximálním přesahu nákladu přes střechu vozidla. Když v Česku přečnívá náklad vozidlo

  • minimálně o 1 metr vpředu či vzadu
  • nebo o 400 milimetrů a více do boků,

musí být podle zákona označen červeným praporkem o rozměrech nejméně 300 x 300 mm. A jaká je maximální délka? Zákon to neurčuje, avšak lze si to dovodit logikou. V Česku je maximální přípustná délka vozidla s výjimkou autobusu či návěsu 12 metrů. Neznamená to však automaticky, že nám může náklad přesahovat o tři metry na každou stranu. Ze zákona musí být na vozidle umístěn a upevněn tak, aby tím netrpěla stabilita a ovladatelnost vozidla a aby neohrožoval bezpečnost provozu.

Přesahující náklad na střeše

Co všechno můžeme pro převoz na střeše auta využít

Střešní nosiče: Ty jsou základním vybavením pro přepravu větších předmětů na střeše auta. Montují se na střešní lišty (ližiny) vozu a poskytují základní platformu pro upevnění dalšího nákladu.

Střešní boxy: Tyto boxy jsou ideální pro přepravu většího množství zavazadel, jako jsou například tašky, batohy, lyže nebo kempingové vybavení. Jsou aerodynamické a voděodolné.

Lyžařské nebo snowboardové držáky: Chystáte-li se na lyžařskou dovolenou, můžete na střešní nosiče připevnit speciální držáky na lyže nebo snowboardy.

Kajakové či surfové nosiče: Pro milovníky vodních sportů jsou k dispozici nosiče pro přepravu kajaků nebo kánoí. Umožňují bezpečné připevnění kajaku na střechu auta a jsou obvykle vybaveny polštáři nebo popruhy na ochranu kajaku a vozidla.

Přídavné nákladní nosiče: Když potřebujete přepravovat velké nebo neobvyklé předměty, jako jsou například nafukovací čluny, mohou být užitečné střešní nosiče s přídavnou montáží.

Jak je to s pojištěním

Než vyrazíme na cestu, měli bychom si zkontrolovat pojistnou smlouvu. Některé pojišťovny totiž mohou mít specifické podmínky nebo výluky týkající se přepravy nákladu na střeše. Je důležité si být vědom podmínek své pojistné smlouvy a případně si zajistit potřebné doplňkové krytí. U Kooperativy kola nebo třeba surfařské prkno vyřeší Pojištění sportovní výbavy FIT, které kryje škody vzniklé v garáži, sklepě či kočárkárně, venku nebo při pádu ze střechy auta. V případě, že bychom si chtěli pojistit něco jiného než sportovní výbavu, dá se to řešit připojištěním nákladu v rámci pojištění auta.