Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Zpět na všechny články

Když se kolo veze: Přepravte ho bezpečně autem

  • 1 minuta čtení
Preprava_kola_autem_UVODKA
Občas člověk dostane chuť poznávat na kole nové, vzdálenější lokality. Ať už to budou odlehlejší kouty České republiky nebo zahraničí, budeme muset vyřešit, jak na taková místa kola dopravíme. Pojďme si představit, jaké máme možnosti, když se rozhodneme jet autem a nebudeme si kola půjčovat až na místě.

Střešní nosiče – nejrozšířenější klasika

Na střechu auta se připevní jednoduše, navíc bývají velmi variabilní, není tedy problém s jejich pomocí přepravovat kola všech velikostí. K samotným nosičům kol potřebujeme i příčné střešní nosiče, které se buď uchytí za lem střechy karoserie nade dveřmi, nebo na podélné střešní nosiče (tzv. hagusy). Kolo se potom do střešního nosiče jednoduše usadí a upevní. Některé nosiče se dají i zamknout. Výhodou střešního nosiče je, že moc neváží a je poměrně skladný. Na střeše se takto dají přepravit až čtyři jízdní kola. Mezi nevýhody patří, že zvláště pro menší a slabší lidi může být manipulace s kolem ve výšce obtížná. Přepravovaná kola také kladou větší aerodynamický odpor, což zvyšuje spotřebu auta, a nejde s nimi obvykle zajet do garáží, protože celková výška vozidla často dosahuje i 2,5 metru. Také se zvyšuje těžiště vozu, s čímž je potřeba počítat při průjezdu zatáčkami.

Nosiče na zadní dveře

Hodí se spíše pro přepravu jízdních kol vyššími auty a také v případě, že na střeše vezeme jiný náklad. Často bývá možné namontovat je pouze na doporučené typy vozů specifikované výrobcem nosiče. Prodávají se sice i univerzální typy, nelze je však použít úplně na jakýkoliv vůz. Jejich případné použití na konkrétním automobilu je proto lepší předem vyzkoušet.

Kromě použití na karoserii sedan, kde se nosič umisťuje na víko kufru, je potřeba počítat s omezenou funkcí zadního stěrače, neboť horní část nosiče se opírá o zadní okno. Výhodou je, že se s tímto druhem nosičů snadno manipuluje a neomezují vjezd do garáží. Omezení naopak představuje to, že během přepravy kol není přístupný zavazadlový prostor a bývá omezen výhled zadním oknem vozidla. Přepravovaná kola opět zhoršují i aerodynamiku auta, takže je nutno počítat se zvýšenou spotřebou paliva a přizpůsobit tomu i maximální cestovní rychlost.

Pozor na značky

Zákon o silničním provozu jednoznačně považuje za přestupek řízení vozidla, jehož tabulka registrační značky je zakrytá, nečitelná nebo umístěná tak, že je znemožněna nebo podstatně ztížena její čitelnost. Postih je velmi přísný. Pokuta od 5 do 10 tisíc korun a zákaz řízení od 6 měsíců do jednoho roku (trestné body se však nepřidělují). Řešením je buď přemístit zadní registrační značku vozidla na namontovaný držák bicyklů, nebo požádat kterýkoliv registr vozidel v rámci České republiky o vydání třetí tabulky. Za třetí značku zaplatíte 600 korun a za provedení zápisu změny do technického průkazu vozidla a do registru vozidel 50 korun.

Na tažném zařízení

Lze je použít na přepravu až čtyř jízdních kol a můžeme na nich převážet i těžší elektrokola. Nosič drží pouze na kouli tažného zařízení a nedotýká se karoserie, takže nehrozí poškrábání laku. Tento typ umožňuje uživatelsky nejpřívětivější způsob přepravy, kola se totiž dávají do přístupné výšky, což výrazně usnadňuje manipulaci s nimi, a stejně jako v případě nosičů na zadní dveře není problém s parkováním v garážích. Nosiče na tažné zařízení bývají skladné, snadno se instalují, bývají univerzálně použitelné a neomezují ani možnost otevírat dveře či víko zavazadlového prostoru. Nevýhodou bývá omezený výhled zadním oknem a také nutnost přemístit zadní registrační značku na zadní část nosiče, resp. nutnost pořídit si třetí registrační značku vozidla.

Přeprava uvnitř vozidla

V krajním případě, třeba na krátkou vzdálenost, můžeme dát kolo i dovnitř auta, ale z hlediska bezpečnosti to není zrovna ideální způsob přepravy. Posádce hrozí zranění už jen při intenzivnějším brzdění, nemluvě o případné dopravní nehodě. Navíc takto přepravovaná kola uvnitř zabírají spoustu místa a mohou poškodit interiér vozu. Jedinou výhodou je, že se v tomto případě nezvyšuje spotřeba, těch pár ušetřených litrů benzinu však za případná rizika nestojí.