
Na začátku panoval názor, že elektrokola jsou hlavně pro seniory a lidi se slabší fyzičkou. Dnes už to rozhodně neplatí. Naopak – elektrokola otevírají svět cyklistiky širšímu okruhu lidí. Díky nim můžeme jezdit častěji, dál a s větším zážitkem. Stala se oblíbenou volbou nejen pro starší jezdce, ale i pro mladé cyklisty, začátečníky i výkonnostní sportovce. Jaké jsou výhody a nevýhody klasických kol oproti elektrokolům? O tom jsme si povídali s ředitelem závodů Kolo pro život Svatoplukem Fořtem.
Češi jsou národem cyklistů. Hned 70 % lidí u nás alespoň občas jezdí na kole. „To je srovnatelné s cyklisticky silnými zeměmi, jako je Německo nebo Rakousko,“ upřesňuje Svatopluk Fořt a dodává: „Navíc máme přes 40 000 km značených cyklotras.“
Elektrokola v Česku zažívají obrovský boom. Zatímco před 10 lety byla spíš raritou, dnes tvoří asi 35 % všech prodaných kol.
Elektrokola v Evropě:
- Německo, Rakousko, Švýcarsko: Elektrokola tam jsou populárnější než u nás, protože tamní infrastruktura a podpora e-mobility je na vyšší úrovni.
- Francie, Itálie: Získávají si popularitu hlavně v horách a u rekreačních jezdců.
- Nizozemsko, Dánsko: Tam jsou běžnou součástí městské dopravy.
- Česko: My jsme si elektrokola oblíbili hlavně na rekreační ježdění a do přírody, zatímco ve městech se zatím tolik neprosadila.
Kolo versus elektrokolo
Výběr závisí na našich osobních preferencích, fyzičce i účelu jízdy.
Pro koho se hodí klasické kolo?
- Sportovci a nadšenci do cyklistiky. Ti, co si chtějí dát pořádně do těla, posílit kondici a mít plnou kontrolu nad výkonem.
- Lidé, kteří jezdí krátké vzdálenosti. Pokud jezdíme po městě nebo na kratší výlety, klasické kolo bohatě stačí.
- Minimalisté a cyklisté hledající jednoduchost. Klasická kola mají méně součástek, nepotřebují baterii a jsou obecně méně náročná na údržbu.
- Ti, co chtějí ušetřit. Klasické kolo je levnější, nepotřebuje nabíjet a má nižší servisní náklady.
Pro koho je elektrokolo?
- Lidé, kteří chtějí jezdit dál a častěji. S elektrokolem nás nevyčerpají ani delší výlety.
- Ti, co jezdí do práce. Díky asistenci motoru se člověk tolik nezapotí, elektrokolo je proto ideální pro dojíždění do práce nebo na schůzky.
- Lidé s horší fyzičkou nebo zdravotním omezením. Elektrokolo pomáhá udržet aktivní životní styl i těm, pro které je jízda na klasickém kole v terénu či provozu náročná, např. pro seniory.
- Osoby, které jezdí v kopcovitém terénu. S e-bikem zvládneme i prudké kopce bez toho, abychom se totálně vyšťavili.
- Cyklisté, co chtějí držet krok s výkonnějšími jezdci. Pokud jezdíme s partou sportovních cyklistů, elektrokolo nám pomůže udržet tempo.
„Elektrokola používají rekreační jezdci, kteří si chtějí prodloužit výlety, ale i sportovci, kteří s nimi zvládnou náročnější terény. V horách je třeba E-MTB běžnou součástí trailového ježdění,“ říká Svatopluk Fořt.
Extra tip: Elektrokolo je moc drahé a potřebujete klasické kolo, se kterým se vám bude jezdit pohodlně? Zaměřte se na váhu kola. Rozdíl pěti kil může výrazně ztížit jízdu.
Elektrokola jsou zlým pánem, když nejezdíme rozumně
Elektrokolo je skvělým pomocníkem, když víme, jak na něm jezdit. S vyšší rychlostí a hmotností přichází ale i určitá rizika, která by cyklisté měli mít na paměti. O co jde?
Vyšší rychlost = delší brzdná dráha. Elektrokola (zejména v režimu asistence) mohou dosahovat rychlosti až 25 km/h, proto je nutné počítat s delší brzdnou dráhou.
Vyšší hmotnost. E-bike je těžší než klasické kolo, což může být problém při prudkém brzdění, zatáčení nebo při pádu.
Nezkušenost jezdců. Mnoho lidí přechází na elektrokolo bez předchozí zkušenosti s rychlejší jízdou nebo jízdou v provozu. To může vést k nebezpečným situacím, zvlášť když si nejsou jistí ovládáním.
Baterie a technické problémy. Elektrokolo je třeba udržovat. Hlavně u levnějších modelů můžeme narazit na častější poruchy motoru, baterie, kabeláže apod. K tomu musíme připojit i pravidelnou údržbu stejných komponent jako u klasických kol (brzdy, řazení, řetěz atd.) Oprava a servis pak v některých případech můžou vyjít i na tisíce. Je třeba hlídat také dobíjení – kvůli případným požárům.
Elektrokola na cyklostezkách. Pohoda, nebo riziko? Vyšší rychlost je problém zejména na frekventovaných stezkách. Někteří jezdci na e-bicích předjíždějí nebezpečně, neohlíží se, neupozorní zvonkem, nesnižují rychlost v hustém provozu nebo neumí odhadnout brzdnou dráhu. Pokud se elektrokola používají rozumně a ohleduplně, nejsou nebezpečnější než klasická kola.
Anketa
Čemu dáváte přednost?
Dobíjecí stanice pro elektrokola
Síť dobíjecích stanic pro elektrokola se postupně rozšiřuje, zejména v cyklisticky oblíbených regionech. Trasu výletu na elektrokole je třeba plánovat s ohledem na nabíjecí možnosti. Neměli bychom zapomenout vozit s sebou klíč k vyjmutí baterie, pokud je to potřeba. „Při delších výletech je lepší jezdit v eko režimu, abychom prodloužili dojezd,“ radí Svatopluk Fořt.
Kde najdeme dobíječky?
- U turistických center, restaurací a hotelů
- Na hlavních cyklotrasách
- V některých městech na veřejných parkovištích
- U specializovaných prodejen elektrokol
Některé dobíjecí stanice mají klasické zásuvky, kam si můžeme zapojit vlastní nabíječku. Modernější stanice mají univerzální nabíjecí systémy kompatibilní s běžnými typy baterií. Někdy je nabíjení zdarma, jinde se platí (např. přes aplikaci nebo v rámci využití dalších služeb v restauraci a hotelech).
Chytré funkce a technologie u moderních elektrokol
Současná elektrokola nejsou jen o motoru a baterii. Mnohá z nich přinášejí chytré technologie, které zvyšují komfort, bezpečnost a umí komunikovat s dalšími zařízeními, nejčastěji chytrými telefony (ale třeba i chytrými hodinkami). Co všechno už dnes e-bike umí?
- Navigace a aplikace. Mnoho elektrokol se dá propojit s mobilní aplikací, která zobrazuje trasu, stav baterie, aktuální dojezd nebo nastavení asistence. Některé modely mají i vlastní displej s integrovanou GPS navigací.
- Párování s telefonem. Propojení s telefonem umožňuje nejen sledování výkonu a statistik, ale i uzamknutí kola, jeho nalezení v případě ztráty nebo aktualizaci softwaru.
- Zabezpečení proti krádeži. Elektrokola vyšší třídy mají GPS lokalizaci, zámek motoru nebo alarm. V některých případech lze e-bike „zablokovat“ přes aplikaci, a znemožnit tak jízdu bez oprávnění.
- ABS a další bezpečnostní prvky. Antiblokovací systém (ABS) na předním kole pomáhá zabránit pádu při prudkém brzdění. Setkat se můžeme i se senzory deště nebo světel.
Máme v okolí seniora, který by elektrokolo chtěl vyzkoušet, ale práci s chytrým telefonem nezvládá na takové úrovni a bojí se toho? Pomozme mu technologické novinky nastavit a ukázat, jak s nimi pracovat.
Závody Kolo pro život jsou otevřené i pro elektrokola
- Family jízda – pohodová vyjížďka cca 20 km, vhodná hlavně pro rodiny s dětmi
- TRIP – 30–45 km, v Berouně, Hluboké, Chrudimi a Ralsku
- Trasa B – délka kolem 55 km, v Mladé Boleslavi a Znojmě
Trasy Family jízda a TRIP jsou nezávodní a navrženy tak, aby si je užili všichni cyklisté, jak rekreační, tak i milovníci elektrokol. Díky tomu mohou všichni zažít atmosféru závodů Kolo pro život.
Sdílejte článek: