Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Zpět na všechny články

Nevzdávejme se kola ani na podzim. Jak si užít jízdu i v chladnějším počasí?

  • 1 minuta čtení
10_Kolo_podzim_uvodka
Na kole jezdí minimálně několikrát do roka 51 % dospělých. Většina z nich má ale cyklistiku spojenou s letním obdobím a na kolo po podzimní rovnodennosti sedne jen pár nadšenců. Třeba v lednu klesne u rekreační cyklistiky počet výletů oproti letním prázdninám o 99 %. Máme pro vás 8 tipů, aby se kolo stalo celoroční zábavou.

1) Správné oblečení pomůže proti nachlazení 

Na kole se přece zahřejeme! Pár lidí si to myslelo a nesprávným oblečením si přivodilo nastydnutí nebo i revma v koleni. Dnes už existuje spousta funkčního oblečení, které odvede vlhkost od těla a zajistí tepelný komfort. Soustřeďme se hlavně na riziková místa. Těmi jsou: 

  • Ruce – rychle prochladnou a klouby nám to neodpustí. Vhodné jsou cyklistické celoprstové rukavice. 
  • Hlava – nezapomínáme na přilbu. Nicméně ta sama nás neochrání před chladem. V případě většího chladu je dobré použít kuklu, která ochrání i krk. 
  • Kolena – jsou na nohách nejvíce vystavena větru, vlhku a zároveň jsou nejnáchylnější, proto samotné kalhoty nestačí. Vhodné jsou návleky na kolena nebo zimní cyklistické kalhoty. 
  • Chodidla a kotníky – vhodnými podkolenkami zajistíme dostatečný tepelný komfort. 
  • Záda – při jízdě na kole je tělo ohnuté a za použití běžného oblečení nám ledviny nepoděkují. Cyklistické oblečení bývá často prodloužené tak, aby chránilo bederní část zad.  

S množstvím oblečení bychom to neměli přehánět, při jízdě by nám nemělo být ani vedro, ani zima. Zkusme vrstvení (více tenkých vrstev oblečení). Obléknutím nebo svléknutím horní vrstvy regulujeme tepelný komfort. 

2) 182 metrů nám může zachránit život 

S podzimní změnou času přichází i brzké stmívání a snížená viditelnost. Té nepomáhají ani časté mlhy a nízká oblačnost. Nezapomeňme na reflexní prvky.  
Ideální je použití reflexní vesty. V té si nás sice může řidič splést s policistou nebo popelářem, nicméně se tak stane o 182 metrů a 7 sekund dříve (mimo město), než kdybychom měli na sobě modrou bundu. Řidič má tak i při rychlosti 90 km/h dostatečný čas reagovat a bezpečně se nám vyhnout. 

Na kole jsou často používány reflexní prvky (odrazky) pouze vzadu a vpředu. Nicméně, pokud přejíždíme silnici kolmo, nejsou dostačující. Proto jsou běžně v prodeji i odrazky určené do výpletu kol. Dobře viditelné a dalo by se říci, že i trochu zábavné, jsou reflexní tyčinky.

3) Svícení se vyplatí

Celodenní povinné svícení platí pro řidiče už od roku 2006. Za zbytečné ho dnes téměř nikdo nepovažuje. Proč bychom tedy za zbytečné považovali světlo na kole? I přes den v jakémkoliv období nastávají situace, kdy máme zhoršené podmínky, např. rychlá přejetí ze slunného prostředí do temnějšího lesa, déšť, mlha nebo oslnění sluncem. 

Vždy je dobré, aby na silnici byli všichni dobře vidět za každé situace. Používejme světla na veřejných komunikacích za každé situace a v každém ročním období. Víme, jak vybrat světlo.

4) Zimní pneumatiky neshazujme 

Věděli jste, že jsou i zimní pneumatiky na kolo? Stejně tak jako u zimních pneumatik pro auta mají hlubší dezén (resp. větší výstupky) pro lepší odvod bláta a vody a měkčí materiál pro lepší přilnavost při chladnějším počasí. Zimní kola se i hustí na menší tlak. Zvyšuje se tím sice valivý odpor (jízda na kole bude těžší), ale snížíme riziko smyku.  

Kolo není třeba odložit ani v zimě. Už v roce 1972 přišli na trh pneumatiky s hroty/hřeby, které jsou určené na sníh a zledovatělý povrch. Nevadí, když s nimi najedeme na čistý asfalt, ale počítejme s rychlým opotřebením.  Primárně je použijme na sníh a led. Pokud se nám do toho nechce investovat, kolo na pár mrazivých dní v roce raději odložme.   

Pokud nepoužíváme zimní pneumatiky, je dobré alespoň snížit tlak. Zvýšíme tak přilnavost kola k povrchu a snížíme riziko smyku.  

5) Kde jsou moje blatníky? 

…je otázka, kterou si položme pokaždé, než na podzim vyjedeme. Tedy pokud nechceme skončit jako Zdeněk Svěrák ve filmu Obecná škola. Blatníky nás ochrání nejen od špíny, ale právě i od vlhkosti a s ní přicházejícím chladem.  

6) Pozor na listí a další nepříjemnosti

Se zimním období se mění i povrchy, na kterých jezdíme. Na co si dát obzvláště pozor? 

  • Spadané listy. Často to na nich klouže jak na sněhu. Obzvláště při jízdě vzatáčce
  • Mokré kostky a koleje. Na podzim jsou cesty častěji mokré. Na kostkách a na tramvajových kolejích to klouže více než na rychlobruslařském okruhu. 
  • Výmoly. S prvními mrazy přichází také první výmoly. I na trase, kterou dobře známe, se může během týdne udělat výmol o velikosti basketbalového míče. 

Jak správně jezdit na mokrém povrchu? 

7) Sůl je dobrý sluha, ale zlý pán 

Nezapomínejme, že v zimním období se silnice solí. Sůl a vlhkost na silnicích mohou poškodit kolo. Po každé jízdě ho očistíme a namažeme řetěz. 

8) Extra tip navíc: Mysleme na (ne)pojištění 

Ne všechna pojištění kryjí možné nehody na kole. Nezapomeňme i na situace, kdy způsobíme nehodu, např. nedostatečnou viditelností, nebo nevhodným stylem jízdy.  

Cykloasistence od Kooperativy vám pomůže v případě drobné poruchy jízdního kola, jako je například prasklý řetěz nebo píchlá duše, které opraví technik na místě. Pokud nebude oprava na místě možná, tak vás i s kolem odvezou na místo podle vašeho přání. Pokud se vám na kole stane mírný úraz, který vám nedovolí pokračovat v cestě, odvezou vás do nejbližšího zdravotnického zařízení. Zdarma ho mají všichni, kteří mají pojištěnou domácnost nebo nemovitost ve variantě KOMFORT. A platí pro všechny členy domácnosti. Další možností je úrazové pojištění.