Češi jsou spokojeni se svým rodinným životem
Praha, 23. února 2016 – Spokojeným rodinným životem u nás žije 90 % rodin. A pozitivní je i to, že 89 % dotázaných považuje za důležité pomáhat rodině i svým přátelům. „Na druhé straně ale 41 % českých rodin považuje za významnou rodinnou hodnotu vlastnictví hezkých věcí, které nemají ostatní a pro 65 % českých rodičů patří do rodinných hodnot i schopnost vydělat hodně peněz,“ představuje hlavní poznatky z průzkumu Nadace Kooperativa Petr Hartoš, analytik pojišťovny Kooperativa. Průzkum se tentokrát zaměřil na hodnoty a výchovu v českých rodinách.
Česká rodina
Pro téměř polovinu dotázaných je pojem RODINA spojený s domovem, láskou a péčí. Více než polovina Čechů vnímá jako rodinu dva rodiče a jedno nebo více dětí, přitom tolerují nesezdané páry s dětmi, 91 % českých rodin je vnímá jako rodinu. 37 % rodin naopak za svojí součást nepovažuje bratrance a sestřenice a pro celou třetinu Čechů dokonce není součástí rodiny ani tchyně.
„V minulosti držely rodiny více při sobě, často také v jedné domácnosti žilo více generací. Dnes se mladé rodiny snaží dříve osamostatnit. Logicky se pak mění i pohled na rodinu,“ uvádí socioložka Jiřina Šiklová. Na druhou stranu, průzkum potvrzuje, že české děti mají poměrně pravidelný kontakt se svými prarodiči. Z odpovědí vyplývá, že 60 % dětí se s babičkou nebo dědečkem potká alespoň 1x týdně. Na čtyři osobní kontakty s prarodiči připadají cca tři kontakty přes telefon nebo počítač.
Budoucnost dětí je důležitá
V českých rodinách se rodiče výrazně snaží ovlivnit budoucí život svých dětí, a to jak výběr povolání, tak vzdělání. Jen čtvrtina rodičů totiž ponechává rozhodnutí o budoucnosti na svých dětech. Zároveň si přejí, aby volili stabilní zaměstnání, pouze 10 % rodičů si totiž přeje, aby jejich děti podnikaly. Představy o vhodném povolání pro děti vidí rodiče následovně: 24 % rodičů chce z dětí lékaře, 11 % právníka, 9 % preferuje učitelské povolání a jen 9 % rodičů si přeje, aby se jejich dítě vydalo cestou volného uměleckého povolání.
Také dosažený stupeň vzdělání dětí zůstává pro rodiče důležitou součástí života, jen 16 % je nepovažuje pro dítě za důležité. „Na druhou stranu celá čtvrtina vysokoškolsky vzdělaných rodičů netrvá u svých dětí na vysokoškolském studiu,“ potvrzuje zájem rodičů o budoucnost dětí Petr Hartoš.
Závěry vyplývají s rozsáhlého průzkumu Nadace Kooperativa, který byl realizován agenturou Perfect Crowd na reprezentativním vzorku českých rodin. Šetření s názvem „ Hodnoty a výchova“ je součástí dlouhodobého projektu „Česká rodina žije“, který se zaměřuje na prozkoumání života současných českých rodin a identifikování problémů, jež by mohl pomoci vyšetřit.
Nadace pojišťovny Kooperativa byla založena na začátku roku 2013. Jejím jediným zřizovatelem je pojišťovna Kooperativa, která se tak přihlásila k dlouhodobému a systematickému budování společenské odpovědnosti. Hlavním smyslem existence Nadace je přispívat ke zlepšení kvality života v zemi, kde pojišťovna již více než 25 let úspěšně podniká, posilovat motivaci a sounáležitost zaměstnanců Kooperativy a propojováním s celkovou CSR politikou Kooperativy zvyšovat prestiž vlastní značky. Nadace podává pomocnou ruku těm, kterým život tolik nepřeje a spravuje také sbírku umění pojišťovny Kooperativa. Založení Nadace je v souladu s dlouhodobou vizí koncernu Vienna Insurance Group, který si zakládá na sociální angažovanosti, trvale udržitelném rozvoji, etice podnikání a podpoře svých zaměstnanců.
Více na www.ceskarodinazije.cz