Stali jsme se partnerem iniciativy Ženy auta půjčují, která chce pomoci usnadnit mobilitu samoživitelkám
Přestože zhruba každý druhý člověk za volantem je žena, stále se potkáváme se stereotypy ohledně jejich řidičského umu. Zmapovat a narušit mýty o ženách a automobilitě a zpřístupnit mobilitu znevýhodněným skupinám se nyní snaží projekt Ženy auta půjčují, který byl oficiálně odstartován ve středu 20. července na konferenci Ženy a mobilita. Nadace Kooperativy poskytla dar 100 000 Kč na pojištění a podporu iniciativy. Mimo jiné se na tomto CSR projektu podílí dárcovská online platforma Znesnáze21, která otevřela sbírku na pohonné hmoty.
Díky iniciativě Ženy auta půjčují se budou moci ženy v tíživé situaci přes platformu Znesnáze21 dostat k zapůjčení vozu, který bude plně pojištěný, "s plnou nádrží" a zcela zdarma. To zajistí platforma HoppyGo, která se zaměřuje na komunitní sdílení vozidel. Současně HoppyGo vyzývá české ženy - řidičky, aby sdílely svá, leckdy ne plně využitá, auta a pomohly tak dalším ženám, které to skutečně potřebují. Za každé takové auto přidá HoppyGo 1 000 Kč na zapůjčení vozů pro znevýhodněné skupiny zdarma.
Hlavním cílem konference Ženy a mobilita bylo na jednom místě propojit zajímavé osobnosti, které se snaží upozorňovat na výzvy v oblasti mobility jako takové, a také na specifika spojená s ženami. Radka Jenka Šubířová a Robin Švaříček ze společnosti HoppyGo, která nabízí dostupnou, flexibilní a udržitelnou mobilitu, se podělili o výsledky nejnovějšího průzkumu k tématu žen za volantem. Ten například ukazuje, že více než dvě třetiny Češek vlastní řidičské oprávnění skupiny B, přitom třetina z nich aktivně neřídí a své schopnosti hodnotí spíše kriticky.
Průzkum HoppyGo dále ukázal, že pro ženy je využívání automobilové dopravy stejně důležité jako pro muže. Ačkoliv automobil vlastní stejné procento žen i mužů, neznamená to, že stejné množství žen a mužů aktivně řídí. Co se týče těch žen, které automobil nevlastní, případně řidičský průkaz aktivně nevyužívají, automobil dle vlastního tvrzení nepotřebuje jen zhruba polovina z nich, jak vychází z dalšího aktuálního průzkumu agentury IPSOS.
Nejistota za volantem, resp. strach či respekt z řízení je spolu s nedostatkem peněžních prostředků hlavním důvodem, proč ženy nemají řidičské oprávnění nebo jej nevyužívají. Dokazují to i data experta iniciativy Vize 0 Romana Budského, který byl jedním z přednášejících na konferenci Ženy a mobilita. Téměř třetina žen, které nemají řidičské oprávnění, uvedla, že neřídí kvůli strachu. “Ženy jako účastnice silničního provozu častěji než muži nereagují na hrozící nebezpečí. Reagují příliš pomalu či naopak zbrkle. Jsou to ale muži, kteří ve srovnání se ženami jezdí rychleji a agresivněji a havarují z důvodu nepřiměřené rychlosti, jízdy v nesprávném směru, nebo kvůli pozdní reakci,” doplnil Budský.
I data HoppyGo dokazují, že ženy jsou bezpečnějšími řidičkami než muži. Vyplývá to ze statistik sesbíraných o zápůjčkách v celkové délce téměř 200 tisíc dní. Bezpečněji se dle Romana Budského ženy chovají i jako chodkyně. Pohyb pěšky nebo využívání služeb městské hromadné dopravy je také důvod, proč obzvláště ženy ve městech nevidí potřebu jezdit autem. I to ale skýtá úskalí, protože podle každé druhé oslovené ženy je v MHD na místě ostražitost, obzvlášť v noci. U jízdy automobilem tato obava ale neplatí a snadno dostupné carsharingové služby jsou alternativou, která může v konečném důsledku snížit obavy žen z městské mobility.
Fotograf: Jan Čermák
Fotograf: Jan Čermák