Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Kooperativa

Jak na čištění filtru pevných částic (DPF)

Čištění filtru pevných částic (DPF) představuje klíčový proces, který napomáhá udržovat efektivitu a dlouhodobou funkčnost dieselových vozidel. Filtr pevných částic, jako nezbytná součást výfukového systému, snižuje emise sazí a dalších pevných částic z dieselových motorů. Jeho pravidelná údržba je nezbytná pro zajištění optimálního výkonu motoru a minimalizaci škodlivých emisí. Filtr pevných částic se také nachází i u většiny moderních benzinových automobilů – označuje se GPF. Jak správně pečovat o filtr pevných částic?

Používaný filtr pevných částic v motoru auta (DPF)

Postup čištění filtru pevných částic (DPF)

Vyjmutí DPF z vozidla: Tento krok může vyžadovat specializované nástroje a odborné znalosti.

Kontrola filtru: Je důležité zkontrolovat, zda na filtru nejsou usazené saze. V případě silného zanesení filtru je potřeba použít přístroj na čištění DPF nebo postupovat podle pokynů výrobce.

Použití čisticího roztoku nebo stlačeného vzduchu: Tyto metody slouží k odstranění nahromaděných sazí a nečistot. Je klíčové dodržovat doporučený postup čištění poskytnutý výrobcem.

Instalace čistého filtru zpět do vozidla: Je nezbytné zajistit, aby všechna připojení byla bezpečně upevněna.

Proces regenerace: Tento krok zahrnuje spálení zbývajících částic sazí a obnovu účinnosti filtru. Může zahrnovat manuální regeneraci nebo jízdu vozidla na vysoké rychlosti po delší dobu.

Nezapomeňte na pojištění vozidla

U Kooperativy si můžete pojistit auto, motorku, náklaďák, autobus, obytný vůz, veterána, elektrokoloběžku nebo celou flotilu aut.

Chci pojistit

Význam pravidelného čištění a údržby DPF

Pravidelné čištění a údržba DPF jsou zásadní pro zajištění optimálního výkonu motoru a pro snížení obsahu škodlivých emisí. Správná údržba filtru pevných částic je klíčová pro celkovou efektivitu a životnost vašeho dieselového vozidla.

Čističe filtru pevných částic (DPF)

Čističe filtrů pevných částic představují speciální produkty, které jsou určeny pro udržování účinnosti DPF. Příkladem může být Liqui Moly Ochrana filtru pevných částic (DPF), jenž zajišťuje optimální spalování motorové nafty, omezuje tvorbu sazí, snižuje škodlivé emise a prodlužuje životnost celého DPF.

Co je filtr pevných částic?

Filtr pevných částic, známý také jako DPF, je nezbytnou součástí moderních dieselových vozidel. Hlavní funkcí DPF je zachytávat a odstraňovat pevné částice (saze) z výfukových plynů, které se tvoří během spalování v dieselových motorech. Tyto saze jsou škodlivé jak pro životní prostředí, tak pro lidské zdraví. Bez funkčního DPF by emise z výfuků byly velmi škodlivé a vozidla by nesplňovala emisní normy. Neúčinný DPF může v praxi vést k pokutám a problémům při emisních kontrolách.

Princip a funkce DPF

DPF funguje na základě zachytávání pevných částic v porézním materiálu poloprůchodných kanálků filtru. Během provozu vozidla se částice sazí hromadí ve filtru, což může vést k jeho postupnému zanášení. Aby filtr zůstal účinný, je nezbytné tyto nahromaděné částice pravidelně odstraňovat prostřednictvím procesu zvaného regenerace, která může být buď automatická (probíhající za jízdy) nebo manuální (prováděná v servisu).

Životnost a údržba DPF

S postupem času se životnost DPF filtrů zlepšila. Zatímco první verze filtrů měly životnost okolo 60–80 tisíc kilometrů, u modernějších verzí se tato hodnota může pohybovat až okolo 150–200 tisíc kilometrů pro osobní vozidla, a ještě více u užitkových vozidel a nákladních automobilů. Důležité je však správné zacházení s vozidlem a dodržování všech doporučených jízdních režimů.

Příčiny zanesení DPF a jak se jich vyvarovat

Problémy s filtrem pevných částic nejsou vždy přímo spojeny s DPF samotným. Často mohou být způsobeny technickými závadami na vozidle, jako jsou například špatně fungující vstřikovače, problémy se systémem EGR ventilu nebo prasklé sání. Rovněž kvalita nafty je důležitá – tankování nekvalitního paliva může způsobit vysokou kouřivost motoru a rychlé zanášení filtru. Dalšími faktory mohou být nedodržování doporučeného stylu jízdy nebo nesprávné používání aditiv, pokud jsou vyžadována výrobcem vozidla.