Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Kooperativa

Jak rychle a snadno rozleštit lak na autě – krok za krokem

Péče o lak automobilu je klíčová nejen pro zachování jeho estetického vzhledu, ale i pro ochranu karoserie před vnějšími vlivy.

Zjistěte, jak správně rozleštit lak na autě tak, aby získal zpět svůj původní lesk a byl lépe chráněn proti nepříznivým vlivům. Správným postupem a použitím vhodných materiálů totiž lze rychle a snadno dosáhnout toho, že vaše auto bude opět vypadat jako nové.

Vyleštěný lak na autě

Nezapomeňte na pojištění vozidla

U Kooperativy si můžete pojistit auto, motorku, náklaďák, autobus, obytný vůz, veterána, elektrokoloběžku nebo celou flotilu aut.

Chci pojistit

1. Příprava na leštění

Základem úspěšného leštění je perfektně čistý lak. Jakékoli nečistoty na povrchu mohou během leštění způsobit další škrábance.

Důkladné umytí auta odstraní většinu nečistot, ale pro dokonalý výsledek je doporučeno použít speciální plastickou hmotu (Clay), která z laku odstraní i ty nejmenší částice nečistot​​.

2. Výběr správných materiálů a nástrojů

Pro leštění laku je zapotřebí správný výběr nástrojů a materiálů. Elektrická leštička, kvalitní leštící kotouče, pasty a mikrovláknové utěrky jsou základem pro dosažení hladkého a lesklého povrchu​​.

Při výběru leštících přípravků, past a kotoučů je důležité brát v úvahu typ laku na vašem vozidle, neboť některé přípravky a nástroje jsou vhodnější pro měkčí laky a jiné pro ty tvrdé.

  • Koncernové vozy, jako jsou Audi, VW, Škoda, BMW nebo Mercedes, mají obecně tvrdší laky, zatímco vozy italské, korejské nebo japonské značky mají lak měkčí. ​

3. Proces leštění

Leštění auta je proces, který se skládá z několika kroků – od hrubého broušení, až po finální leštění. Začíná se silnějšími abrazivy pro odstranění hlubších škrábanců a postupně se přechází na jemnější pasty pro dokonalý lesk​​​​.

  • Při leštění je důležité postupovat metodicky po menších částech, aby byl výsledek rovnoměrný a bez chyb​​.

Pro hlubší vadu na laku, kterou nelze odstranit standardními leštícími technikami, může být efektivním řešením broušení. Tento proces vyžaduje použití brusných papírů různých zrnitostí a je obecně agresivnější než běžné leštění.

  • Broušení je vhodné pro auta s tlustší vrstvou čirého laku a vyžaduje značnou opatrnost, aby nedošlo k poškození laku.

4. Aplikace ochranné vrstvy

Po dokončení leštění je vhodné lak ochránit voskem, sealantem (syntetická ochrana) nebo keramickým lakem. Každá z těchto ochranných vrstev má své specifické vlastnosti a výdrž.

  • Vosky obvykle vydrží 6-12 měsíců, zatímco keramická ochrana může chránit lak až 3 roky​​.

5. Tipy pro udržování lesklého laku

Pro zachování dlouhodobě lesklého laku je důležitá pravidelná údržba. Častější mytí v zimních měsících a použití kvalitního autošamponu je základem pro jeho udržení v dobrém stavu​​.

Dále se doporučuje pravidelně aplikovat kvalitní ochranné vrstvy tak, aby lak zůstal efektivně chráněný proti vnějším vlivům.

Kdy volat profesionála

Některé situace vyžadují zásah profesionálů, zejména pokud se jedná o hluboké škrábance, nebo v případě, že je lak extrémně opotřebovaný. Běžné ceny profesionálního leštění se pohybují od 5 do 10 tisíc korun, samozřejmě v závislosti na stupni a rozsahu poškození, nebo zašlosti laku​​.

Pravidelné a správně provedené leštění laku nejenže zlepší vzhled vašeho automobilu, ale také přispěje k delší životnosti karoserie. S náležitou péčí a ochranou tak může zůstat lak vašeho vozidla v perfektním stavu po mnoho let.