Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Kooperativa

Jak se připravit na technickou kontrolu (STK)?

Příprava na technickou prohlídku silničního vozidla (probíhá na STK – stanice technické kontroly) je klíčová pro zajištění bezpečnosti a zákonného provozu vozidla. Proces STK zahrnuje důkladnou kontrolu mnoha aspektů vozidla, od podvozku až po emisní systém. Připravili jsme přehled, jak se na STK připravit, a zároveň shrnujeme, co je důležité z hlediska pravidelné údržby a kontrol pro udržení technického stavu vozidla.

Měření emisí vozu při STK

Základní přehled kontroly na STK

STK se zaměřuje na následující oblasti:

  • Podvozek, nápravy a karoserie: Kontrola opotřebení a poškození komponent, jako jsou tlumiče a řízení vozidla, brzdový systém či koroze.
  • Motor a výfukový systém: Měří se výkon motoru. Proběhne kontrola stavu výfukového potrubí a katalyzátoru.
  • Pneumatiky a kola: Zjištění hloubky dezénu a celkové kondice.
  • Emisní test: Kontrola splnění emisních limitů.
  • Sklo a zrcátka: Kontrola celkového stavu, prasklin a poškození.
  • Palivový systém: Vyšetření úniků nebo poškození palivových hadic a nádrže.
  • Elektrické zařízení: Kontrola funkčnosti stěračů, světel, klaksonu a dalších elektrických součástí.
  • Bezpečnost a povinná výbava: Kontroluje se funkčnost bezpečnostních pásů, airbagů a složení povinné výbavy.
  • Identifikační údaje vozidla: Ověření VIN kódu a údajů v technickém průkazu.

Nezapomeňte na pojištění vozidla

U Kooperativy si můžete pojistit auto, motorku, náklaďák, autobus, obytný vůz, veterána, elektrokoloběžku nebo celou flotilu aut.

Chci pojistit

Příprava na STK

Dokumenty

Je nutné přinést originál velkého technického průkazu, osvědčení o registraci vozidla (malý techničák) a v případě měření emisí na jiné stanici i protokol o měření emisí.

Technický stav vozidla

Zkontrolujte přední nápravu, podvozek, brzdy, pneumatiky, výhled řidiče, povinnou výbavu a seřízení světel.

Osobní kontrola

Zkontrolujte číslo VIN, funkčnost osvětlení, stěračů, klaksonu a stav povinné výbavy (např. autolékárnička, výstražný trojúhelník).

Vzhled vozidla

Vozidlo by mělo být čisté a mít čitelné registrační známky.

Nejčastější závady a jak se jim vyhnout

  • Pneumatiky: Sjetý vzorek, nesprávný rozměr nebo typ pneumatik jsou častými příčinami neudělení tzv. STK.
  • Světla: Ujistěte se, že všechna světla jsou funkční.
  • Brzdy, řízení a karoserie: Poškození těchto částí může vést k tomu, že vozidlo neprojde STK.
  • Emise: Vozidlo musí splňovat normy týkající se emisí; úspěšné absolvování měření emisí je nezbytné.
  • Únik provozních kapalin: Vyhněte se kapajícímu oleji nebo únikům chladicí či brzdové kapaliny.
  • Povinná výbava: Zkontrolujte kompletnost povinné výbavy.

Doporučení před STK

Doporučujeme před STK svěřit vozidlo odborníkům v autoservisu, kteří mohou předem zkontrolovat a odstranit případné problémy. Nezapomeňte, že pravidelná údržba a kontrola vozidla jsou klíčové pro jeho bezpečný a efektivní provoz a mohou vám ušetřit čas i peníze v dlouhodobém horizontu.

Význam STK

Úspěšné projití STK není jen zákonnou povinností, ale také důležitým faktorem pro zajištění bezpečného provozu vozidla na silnici. Pravidelná kontrola a údržba vozidla jsou nejlepším způsobem, jak zajistit, aby vaše vozidlo bylo při STK bezproblémové. Vždy se řiďte doporučeními odborníků a nezapomínejte na důležitost údržby vozidla pro jeho dlouhodobou kondici a bezpečnost.

Doporučené kontroly před STK

Kontrola a výměna brzdové kapaliny

Brzdová kapalina by měla být vyměněna každé dva roky, protože je silně hygroskopická a pohlcuje vzdušnou vlhkost. Vyšší podíl vody v brzdové kapalině může vést k problémům.

Odborná diagnostika vozidla

Před STK je důležité provést diagnostiku vozidla, včetně kontroly řídicích jednotek, které musí být bez chyb, zejména při měření emisí.

Únik provozních kapalin

Kontrola vozidla na přítomnost úniku kapalin, jako jsou motorový olej, chladicí nebo brzdová kapalina, je zásadní pro úspěšné projití STK.

Speciální úpravy vozidla

Pozornost je třeba věnovat i příliš zatmaveným sklům (musí být schválena a homologována), amatérskému tuningu a jiným úpravám, které mohou ovlivnit technické parametry vozidla. Tyto úpravy jsou na STK posuzovány přísným způsobem.