Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Kooperativa

Vše o automatických převodovkách: Jak se řídí a funguje auto s automatem

Automatická převodovka změnila způsob, jakým lidé řídí a jak vnímají jízdu v automobilech. Zajímá vás, jak auto s automatem funguje, a co všechno za řidiče řeší?

Připravte se na komplexní průzkum světa automatů, který vám odhalí, proč si stále více řidičů vybírá právě tento typ převodovky pro pohodlné a bezstarostné cestování.

Automatická převodovka v autě

Nezapomeňte na pojištění vozidla

U Kooperativy si můžete pojistit auto, motorku, náklaďák, autobus, obytný vůz, veterána, elektrokoloběžku nebo celou flotilu aut.

Chci pojistit

Základní princip fungování automatu

Hlavním úkolem automatické převodovky je přenášet výkon motoru na kola vozidla s optimálním využitím paliva a zajištěním pohodlné jízdy.

Na rozdíl od manuálních převodovek, které vyžadují od řidiče, aby fyzicky zařazoval různé stupně pomocí spojky a řadicí páky, automatické převodovky toto vše zvládají samy.

Klíčové komponenty automatické převodovky

Klíčové komponenty automatu společně pracují na tom, aby automatická převodovka poskytovala komfortní a bezproblémové řazení při jízdě. Zde jsou některé z nejdůležitějších součástí:

  1. Hydraulický měnič momentu (torque converter): Tento díl nahrazuje manuální spojku v automobilech s manuální převodovkou a slouží k přenosu a zesílení výkonu motoru na převodovku. Hydraulický měnič momentu také umožňuje autu stát na místě i při běžícím motoru bez nutnosti vypínání motoru.
  2. Planetové převodové soustavy: Jde o srdce automatické převodovky, které umožňuje měnit převodové poměry bez potřeby manuálně řadit. Planetové převodové soustavy se skládají z několika ozubených kol, které spolupracují tak, aby poskytovaly různé převodové poměry.
  3. Hydraulické ventily a elektrohydraulické řízení: Tyto komponenty řídí tok převodové kapaliny v převodovce, což umožňuje aktivaci různých spojek a brzd, a tím změnu převodových poměrů. Moderní automatické převodovky často využívají elektronické řízení pro ještě přesnější a efektivnější fungování.
  4. Spojky a brzdy: Tyto části jsou aktivovány hydraulickým tlakem a slouží k zajištění a uvolnění konkrétních planetových soukolí, což umožňuje změnu rychlostních stupňů.
  5. Řídící elektronika: Moderní automatické převodovky jsou vybaveny pokročilou elektronikou, která monitoruje a řídí jejich chod. Tato elektronika neustále vyhodnocuje různé parametry, jako jsou rychlost vozidla, otáčky motoru, a zatížení motoru, aby optimalizovala čas a způsob řazení.
  6. Převodová kapalina (ATF Automatic Transmission Fluid): Tato speciální kapalina je klíčová pro chlazení, mazání a přenos hydraulického tlaku v rámci automatické převodovky. Udržování čisté a na správné úrovni převodové kapaliny je kritické pro dlouhodobé a spolehlivé fungování převodovky.

Jak automatická převodovka ví, kdy řadit?

Automatické převodovky používají kombinaci mechanických a elektronických senzorů, které monitorují různé parametry, jako je rychlost vozidla, otáčky motoru a pozice plynového pedálu tak, aby určily, kdy a jak přeřadit​​​​.

Typy automatických převodovek

Existuje několik typů automatických převodovek, každý s vlastními specifickými vlastnostmi a výhodami. Zde jsou nejběžnější typy, které se dnes používají v automobilovém průmyslu:

  • Tradiční automatická převodovka (AT): Tento typ převodovky využívá hydraulický měnič momentu k přenosu výkonu z motoru na kola. Je známý svou hladkostí a spolehlivostí. Tradiční automatické převodovky obvykle nabízejí 4 až 10 rychlostních stupňů.
  • Převodovka s dvojitou spojkou (DCT): DCT, známá také jako převodovka s dvouspojkovým mechanismem, kombinuje dvě oddělené spojky pro sudé a liché rychlostní stupně, což umožňuje rychlejší a hladší řazení bez ztráty výkonu. Tyto převodovky jsou často využívány ve sportovních vozech a jsou ceněny pro svou efektivitu a rychlost řazení.
  • Bezestupňová převodovka (CVT): CVT poskytuje plynulý zážitek z jízdy bez znatelných přechodů mezi rychlostními stupni. Díky své konstrukci umožňuje motoru zůstat v optimálním rozsahu otáček, což může vylepšit efektivitu paliva. Je oblíbená ve vozidlech zaměřených na ekonomii provozu.
  • Automatizovaná manuální převodovka (AMT): AMT, někdy nazývaná poloautomatická nebo sekvenční převodovka, používá elektroniku ke kontrole spojky a řazení. To umožňuje řidiči řadit bez potřeby manuální spojky, což zvyšuje komfort, ale může být někdy spojeno s pomalejším řazením než u jiných typů automatických převodovek.
  • Elektronicky řízená automatická převodovka (ECT): ECT automaticky upravuje tlak v převodovce na základě rychlosti vozidla, otáček motoru a zatížení motoru. Tento typ převodovky využívá pokročilou elektroniku pro optimalizaci výkonu a spotřeby paliva.

Výhody a nevýhody automatické převodovky

Automatické převodovky nabízí pohodlí a snadné ovládání vozu, avšak ve srovnání s manuálními převodovkami mohou být dražší ve výrobě a údržbě. Moderní technologie a vývoj však tuto nevýhodu neustále zmenšují​​.

Údržba a péče o automatickou převodovku

Pravidelná výměna ATF, kontrola a čištění jednotlivých komponent jsou klíčové pro dlouhověkost a spolehlivost automatické převodovky. Ignorování těchto úkonů může vést k předčasným poruchám a drahým opravám​​​​.

Výběr správného typu automatické převodovky

Při výběru vozidla s automatickou převodovkou je důležité zvážit vaše jízdní potřeby a preference.

  • Pro městskou jízdu může být vhodnější CVT nebo DCT díky hladkému řazení a dobré palivové účinnosti.
  • Naopak pro dlouhé cesty a vyšší rychlosti může být lepší volbou tradiční automatická převodovka s točivým měničem​​.

Porozumění fungování a správné údržbě automatické převodovky je klíčové pro maximální využití jejích výhod a prodloužení životnosti vozidla. Moderní automatické převodovky jsou sofistikované systémy, které přinášejí pohodlí a efektivitu, ale vyžadují pravidelnou správnou péči a pozornost tak, aby sloužily bez problémů.