Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Kooperativa

Podrobný průvodce systémem ESP: Co to je a jak funguje?

Elektronický stabilizační program (ESP), známý také pod názvem Electronic Stability Control (ESC), je inovativní bezpečnostní systém, jehož cílem je zlepšit stabilitu vozidla během kritických manévrů tím, že zabraňuje smyku.

Systém, který se stal nezbytným prvkem v moderních automobilech, aktivně sleduje řízení vozidla a podmínky jízdy tak, aby předcházel ztrátě kontroly nad vozidlem.

Elektronický stabilizační systém neboli ESP

Nezapomeňte na pojištění vozidla

U Kooperativy si můžete pojistit auto, motorku, náklaďák, autobus, obytný vůz, veterána, elektrokoloběžku nebo celou flotilu aut.

Chci pojistit

Historie ESP

ESP byl poprvé představen v polovině 90. let 20. století společnostmi Bosch a Mercedes-Benz. Od té doby se systém neustále vyvíjel a zdokonaloval, což vedlo k jeho širokému rozšíření a nakonec k tomu, že se stal povinnou výbavou nových vozidel v mnoha zemích po celém světě.

  • V EU je od roku 2011 ESP povinný pro všechny nové osobní a užitkové automobily.

Zavedení ESP představovalo významný pokrok v oblasti automobilové bezpečnosti, což dokládá jeho prokazatelná schopnost snižovat riziko dopravních nehod.

Základní principy fungování

ESP funguje na základě řady senzorů, které monitorují pohyb vozidla a záměry řidiče. Systém vyhodnocuje data získaná z těchto senzorů, jako jsou natočení volantu, rychlost vozidla, úhel smyku a mnoho dalších.

Pokud ESP zjistí rozpor mezi záměrem řidiče a aktuálním směrem vozidla, automaticky zasáhne tím, že upraví výkon motoru a aplikuje brzdnou sílu na jednotlivá kola tak, aby vozidlo stabilizovalo a vrátilo do požadovaného směru.

ESP se skládá z několika klíčových komponentů

Jednotlivé komponenty elektronického stabilizačního programu společně pracují na detekci a nápravě potenciálně nebezpečných situací. Mezi ty klíčové patří:

  • Řídící jednotka ESP – Jedná se o mozek systému, který zpracovává data ze senzorů a rozhoduje o zásahu.
  • Senzory – Jedná se o různé typy senzorů, včetně senzorů otáčení kol, gyroskopických senzorů, senzorů natočení volantu a dalších.
  • Aktuátory – Tyto mechanismy fyzicky zasahují do systému vozidla, například modulace tlaku v brzdovém systému nebo ovládání výkonu motoru.

Jak ESP zasahuje do řízení

Když ESP zjistí potenciální nebezpečí smyku nebo ztráty stability, okamžitě zasáhne tím, že autonomně upraví výkon motoru a selektivně aplikuje brzdnou sílu na jednotlivá kola.

Tímto způsobem ESP pomáhá vozidlu vrátit se na správnou trať a udržet požadovaný směr jízdy. Proces zahrnuje velmi rychlé a přesné výpočty, které umožňují efektivně reagovat na různé situace na silnici.

Výhody a omezení elektronického stabilizačního programu

Hlavní výhodou ESP je jeho schopnost výrazně zlepšit bezpečnost jízdy – zejména v kritických situacích, kdy hrozí ztráta kontroly nad vozidlem.

Nicméně, i přes všechny své přednosti, ESP není zázračným řešením a nemůže plně nahradit zodpovědné chování řidiče. Bezpečnost na silnici závisí na mnoha faktorech, včetně pozornosti, předvídavosti a dodržování dopravních předpisů ze strany řidiče.

Předpokladem k bezpečné jízdě je kombinace moderních bezpečnostních technologií a uvážlivého, zodpovědného chování řidiče. ESP představuje klíčový prvek v souboru bezpečnostních technologií moderních vozidel. Jeho schopnost zasahovat v kritických momentech a pomáhat řidičům udržet kontrolu nad vozidlem má zásadní význam pro zvýšení bezpečnosti na silnicích a minimalizaci rizika dopravních nehod.