Prohlížeč není podporován

Doporučujeme Google Chrome

Zpět na všechny články

Buďte na kole nepřehlédnutelní. Vyplatí se svítit nebo blikat

  • 1 minuta čtení
Kolo_sviceni_UVODKA
K tomu, abyste si ve zdraví užili jízdu na silnici i v terénu, potřebujete na kole jednak sám vidět, jednak být viděn. V prvním případě vám pomůže vysoce svítivé světlo, ve druhém postačí blikačka, ideálně v kombinaci s barevným oblečením a reflexními prvky.

Od podzimu do jara se vyplatí vozit blikačky a světla na kole pořád, nejen když pojedete za šera či tmy. Světelné podmínky se mohou kdykoliv zhoršit a vy budete rádi, že vidíte a jste vidět o trochu víc. Před cestou si určitě zkontrolujte, že světla a blikačky mají dostatečně nabité baterie, jinak povezete zbytečnou zátěž a budete se spoléhat na nefunkční vybavení.

Světlo, nebo blikačku?

Ještě než se vydáte na nákup, zvažte, za jakých podmínek a v jakém prostředí se na kole pohybujete. Jestli vám stačí zvýšit svou viditelnost ve dne a při zhoršených světelných podmínkách, nebo může nastat situace, kdy budete potřebovat na cestu sami dobře vidět. Jestliže existuje minimální šance, že může nastat druhá varianta, vybírejte rozhodně kvalitní přední světlo. Blikačka vám totiž k tomu, abyste dobře viděli na cestu a mohli se spolehnout, že nepřehlédnete nějakou menší, nenápadnou překážku, stačit nebude.

Podle čeho vybírat světla

Při volbě světla, které vám umožní vidět a bezpečně jezdit i ve špatných světelných podmínkách, za soumraku či tmy, vás bude zajímat svítivost. Světla pro bezpečnou noční jízdu po cyklostezce by měla mít svítivost alespoň 250 lumenů, světla pro noční ježdění v terénu minimálně 400 lumenů. V obchodech narazíte i na světla se svítivostí 2 000 lumenů, nejspíš byste však jen zbytečně vyhazovali peníze. Vždyť i světla aut mají svítivost „jenom“ 700–900 lumenů. Kromě svítivosti je důležitý tvar světelného kuželu, umístění a úhel. Pro noční jízdu po otevřené cyklostezce či při jízdě s rozptýleným světlem je vhodnější úzký dlouhý světelný kužel, v terénu se zase hodí spíše široký. Ideální úhel světla však také závisí na rychlosti – čím rychleji jedete, tím dál potřebujete vidět.

Světla se často prodávají ve výhodném setu. Ty lepší mají nastavení módu svícení a blikání či funkci změny barevnosti, stejně jako nastavení různé frekvence a síly svícení a blikání.

Blikačky nemusí být jen na kole

Prvořadým úkolem blikaček je zlepšit vaši viditelnost ze strany dalších účastníků silničního provozu a dát jim více času vás objet nebo zabrzdit. Standardně bývá na kole bílá vepředu na řídítkách a červená vzadu na sedlovce. Koupit se však dají i blikačky na helmu či batoh, užitečné je i osvětlení drátů kol, které dobře indikuje pohyb kola ze strany, nebo světla s možností umístění na rám a svícením do stran. Pro zvýšení bezpečnosti můžete mít blikačky v silničním provozu zapnuté i za dobré světelnosti, podstatně totiž zvýší vaši viditelnost. Přejeme vám příjemnou jízdu a bezpečný návrat.

Dobíjejte světla ideálně hned po dojetí a kontrolujte stav nabití, než se vydáte na další cestu. Když už se vám stane, že vám zbude jen jedno světlo, umístěte ho dozadu a zpomalte na rychlost, na kterou vidíte, nebo kolo veďte a dopředu si sviťte mobilem.