Když řídíte auto, je samozřejmostí, že před zatáčkou včas zpomalíte. Totéž byste měli udělat i na kole, přičemž rychlost snižujte před zatáčkou, dokud jedete rovně. Jestliže totiž brzdíte až v zatáčce, hrozí, že dostanete smyk a spadnete. Zvlášť opatrní buďte, když zajíždíte nové kolo a nemáte ho ještě tak v ruce. Každý bicykl má totiž trošku jiné vlastnosti, proto než si na ně zvyknete, raději neriskujte.
Pedál vždycky nahoru
Ve chvíli, kdy se chystáte projíždět zatáčku, myslete na to, aby byl nahoře vnitřní pedál, tedy ten nacházející se blíže ve směru, do kterého najíždíte. Je asi zřejmé, že kdybyste zvolili opačný způsob, dost pravděpodobně zavadíte pedálem o zem a poté se nejspíš velice zblízka seznámíte s povrchem vozovky.
Počasí a povrch jsou klíčoví činitelé
Když už jsme u povrchu, nezapomínejte na to, že úplně jinak se vám pojede na betonu, na hlíně či na písku. O dlažebních kostkách nemluvě. To se může nejvíc projevit právě ve složitějších technických situacích, mezi které zatáčky patří. Kolo vám nebude na písku či podobném kluzčím podkladu držet ideální stopu, proto buďte opatrní a jeďte pomaleji než obvykle. Zásadní roli hraje samozřejmě i počasí. Na mokrém podkladu bude váš manévr v zatáčce podstatně složitější a snadněji dostanete smyk. Pozor také na spadané vlhké listí.
Na sníh s hlubším vzorkem
Jestli se chystáte na kolo i v zimě, doporučujeme nasadit pláště s hrubším vzorkem. Neuškodí, když v nich navíc snížíte tlak zhruba na dvě atmosféry. Zajistíte si tak větší kontakt s povrchem, což se v zatáčkách na sněhu hodí. Při projíždění zatáčky se snažte, abyste měli těžiště více posunuté dozadu. Brzděte velmi opatrně s větším důrazem na zadní brzdu, protože použitím té přední se zvláště na zasněženém povrchu vystavujete většímu riziku smyku.
Jen pro zkušené
Není zatáčka jako zatáčka. Jestli si již s kolem nějakou dobu tykáte, určitě si dokážete poradit s tzv. otevřenou, ale i zavřenou zatáčkou. Do té první najíždíme bez výraznějšího zpomalování co nejpřímější cestou. Začínáme najetím k jejímu vnějšímu okraji, následuje průjezd středem, který nás opět vynese k vnější části.
V případě zavřené zatáčky je vhodné více pracovat s tělem, tedy naklonit těžiště do jejího středu, zpomalit a až poté, kdy před sebou budete mít opět volný prostor, šlápnout do pedálů.
Vybrat zatáčku jde velmi efektivně i pomocí smyku, to už je ale záležitost pro opravdové fajnšmekry. Spočívá v zablokování zadní brzdy i řídítek do požadovaného směru, čímž se vaše zadní kolo dostane do smyku. Tady však buďte opravdu opatrní, riziko pádu je velmi vysoké.
Okoukejte techniku ve videích
Sdílejte článek: